♥ P-medel eller inte P-medel, det är frågan.

Läser på Aftonbladets hemsida om 17-åriga Emelie som fick en blodpropp i lungorna antagligen på grund av p-piller. Hittade även en artikel om Ingrid som fick amputera bort sin ena fot. En 15-årig flicka fick en blodpropp i hjärnan och 18-åriga Catharina skadades för livet av p-piller.

Under de olika artiklarna fick man skriva kommentarer. En speciell kommentar fastnade jag för:
image953

Det är så att man kan jättelätt ta ett stickprov för att se om man har blodproppsanlag, men det anser staten är för dyrt. För dyrt för vad? Som den 18-åriga tjejen Catharina sa:

image954

Jag instämmer helt.

----

Jag har aldrig känt så mycket biverkningar när jag åt p-piller. Möjligen att jag fick sämre morgonhumör, men annars har jag skonats de flesta problemen. The big deal är ändå att min farmor har haft bröstcancer och att min farfar dog av en hjärtinfarkt. Min kusin (på mammas sida) har även hon haft cancer, dock inte bröstcancer.
Detta vet min barnmorska om, men jag har ändå ätit p-piller sedan jag var tretton. Nu gör jag det visserligen inte längre, utan har en p-ring nu. Vet inte om man kan få samma biverkningar, om det är lika mycket hormoner, men ändå. Jag vet att jag borde väl säga "nej, jag vill inte ha några hormoner osv, eftersom att alla dessa sjukdomar ligger i släkten", men jag litar så på min barnmorska. Borde jag inte det? Är inte hon såpass erfaren och påläst att hon vet vad hon gör? Att det är helt okej för mig att äta p-piller eller ha en p-ring?

image956

Sandra:

Lite läskigt det där.

fröken solsken:

Jag tål ju inte gulkroppshormoner, så mig funkar det inte med p-piller. provade nu i två veckor men det är samma visa: får dålig hy, ont i brösten, gråter massor och mår allmänt skitdåligt. Sen har ju mamma haft bröstcancer och då är inte hormoner att rekomendera. Jag tycker faktist det är lite läskigt att leka med kroppens hormoner. Vi tjejer ställer hela vår kropp ur balans och riskerar vår hälsa pga vårt sexliv. Se bara vad som hänt dessa stackars tjejerna. Nu när jag kommer hem ska jag kolla upp kopparsipral - inga hormoner med i bilden vid bruk av det. Förr fick man bara det insatt om man fött barn, men idag så gjors spiralen mindre och i annorlunda form så det går ändå.

2008-02-23 @ 10:27:19
http://cherrytreelane.blogg.se
Winald:

Att tåla eller inte tåla gulkroppshormonerna är inte avgörande för att kunna använda.
Gulkroppshormonet är just en hormon. OCh det förändrar förutsättningarna för kroppen.
Du kan "tåla" det utan att egt tåla det. Blodproppar märker man inte alltid direkt.

Mindre symptom av att itne tåla det är ju acne eller förändringar i behåring eller körtlar (typ bröst blir större eller dyligt).

Jag skulle aldrig få för mig att tvinga i kroppen nya hormoner, då det kan ge förändringar som visar sig först långt senare.
Så mitt tips är spiral (om det funkar) eller pessar/kondom.

2008-02-25 @ 14:20:37
http://groomingmocker.blogg.se

Lämna dina fotspår här...

Namn:
Kom ihåg mig?

Din mejl (valfritt):


Bloggadress:


Tell me now :


Trackback